Na voljo 452.000 EUR dodatnih sredstev za projekte odobrene v okviru programa Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje, ki vključujejo infrastrukturno komponento

26. junij 2023 – Nosilec programa Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje obvešča, da so na voljo nerazdeljena sredstva v višini 452.000,00 EUR. Sredstva so na voljo za projekte, ki so bili izbrani na javnem razpisu oziroma vnaprej opredeljene projekte in so sofinancirani iz sredstev Finančnega mehanizma EGP ter sredstev pripadajoče slovenske udeležbe. Dodatna sredstva se lahko dodeljujejo le projektom, ki vključujejo infrastrukturno komponento.

Dodatna sredstva v višini 452.000 EUR so na voljo za projekte, ki se izvajajo v okviru programa Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje, in sicer v okviru rezultata B.1: Povečana proizvodnja energije iz obnovljivih virov ali  rezultata B.2: Izboljšano upravljanje trajnostne mobilnosti ali rezultata B.4: Izboljšano upravljanje ekosistemov pod pritiskom zaradi podnebnih sprememb. Projekt mora obvezno vključevati infrastrukturno komponento.

Dodatna sredstva se lahko dodelijo izključno zaradi izrednega povišanja cen za infrastrukturne stroške, tako da ta sredstva predstavljajo edino rešitev za ohranitev načrtovanih rezultatov projekta v razpoložljivem časovnem obdobju.

Rok za predložitev vlog je 14. 7. 2023. Vlogo mora predložiti nosilec projekta, in sicer izključno v pisni obliki prek poštnega predala sistema eMS na uporabniško ime NOR in EGP FM. Pri oddaji vloge naj bo nosilec projekta pozoren na obvestilo sistema eMS o velikosti sporočila/prilog. Če bodo priloge prevelike, naj se vloga odda v več delih.

Obvestilo o dodelitvi dodatnih sredstev
Vloga za dodelitev dodatnih sredstev

Kako se je (po)rodil Virtualni mladinski inkubator Koroške

23. junij 2023 – Približno na polovici projekta KOR-NET ekipa zaključuje z vzpostavitvijo ene glavnih pridobitev za koroško mladino. Javnosti so predstavili spletno platformo za koroško mladino, imenovano Virtualni mladinski inkubator Koroške. Zamišljena je kot vir informacij za mlade, pa tudi kot virtualno stičišče vseh, ki jih skrbi za situacijo mladih na Koroškem in ki želijo s prepletom svojih praktičnih izkušenj in poklicnih znanj mladim olajšati pot v odraslost. Končni namen inkubatorja in projekta kot celote je oblikovanje takšnih pogojev za življenje in delo mladih, ki bi te motivirali za nadaljnje življenje v domači regiji ter aktivno udejstvovanje v svoji skupnosti, na podeželju ali v mestu.

Trnova pot od ideje do izvedbe

Vse skupaj se je začelo z ‘brainstormingi’, skozi katere smo začetno idejo o spletnem stičišču mladih, mladinskih organizacij in ostalih akterjev podpornega okolja za mlade na Koroškem razvili in izoblikovali v vsebinsko bogato in raznoliko spletišče, ki bo odslej znano pod imenom Virtualni mladinski inkubator Koroške ter dostopno na domeni www.kor-net.si.

Doris Brajnik, KMKC Kompleks: “Šele skozi intenzivno delo na projektu in 10-urne ‘brainstorminge’ na Zoom-u smo ugotovili, kako obširnega projekta (znotraj projekta!) se lotevamo. Vsebine so se kopičile, a smo jih uspeli skozi skrbno redakcijo, pa tudi skozi pogovore z mladimi v okviru različnih projektnih aktivnosti, urediti in skrčiti na najpomembnejše. Upamo predvsem, da bodo z rezultatom – stran bomo v prihodnje seveda še dopolnjevali in nadgrajevali – zadovoljni osrednji uporabniki, torej mladi.”

Inkubacija inkubatorja

Snovanje inkubatorja so, najprej v razširjenem sestavu vseh delavcev na projektu, nato pa v ožji delovni skupini, začeli s temeljitim razmislekom o vsebinah, ki bi bile (potencialno) koristne za koroško mladino med 15. in 29. letom starosti. Zadali so si, da ji v karseda privlačni obliki – o njej nekoliko več kasneje – podajo zlasti tiste informacije, ki bodo mladim v oporo pri prehajanju skozi različna obdobja odraščanja.

Glavnina “stalnih” vsebin na strani je torej v resnici svojevrsten spletni priročnik za odraščanje, v katerem lahko mladi iščejo odgovore na različna vprašanja, tako glede praktičnih življenjskih zadev, npr. birokracije, osebnih financ, reševanja stanovanjskega vprašanja ipd., kot glede problematik, specifičnih za dijaško in študentsko obdobje življenja ter prehod v delovno aktivnost.

Skupina ljudi sedi v poltemi v prostoru, obrnjeni proti glasbelnemu odru, z odra je spuščen zaslon na katerem je vstopna stran virtualnega inkubatorja
Lansiranje Virtualnega mladinskega inkubatorja Koroške © Špela Peruš

Vsebina: iz otroštva skozi mladost v odraslost in družbeno aktivnost

Opisani logiki razmišljanja sledi tudi struktura strani, ki obsega šest poglavij. Ta se med seboj prepletajo in so strukturirana tako, da bi mlade kar najbolje podprla vse od Dijaških let (1. poglavje) skozi Študentska leta (2. poglavje) vse do samostojnosti (3. poglavje, Starter pack za odraslost). Da bi poleg uspešnega soočanja s šolskimi obveznostmi in postopnega prevzemanja odgovornosti za svoje življenje mlade spodbudili k civilnodružbenemu angažmaju, so dodali še informacije za lažje aktiviranje in večjo (politično) participacijo (4. poglavje, Aktivni mladi).

Posebno poglavje, ki bi ga želeli v prihodnosti še nadgraditi, so Frendi v stiski. Obsega vsebine ter najpomembnejše kontakte podpornega okolja za mlade na področju mentalnega zdravja in drugih oblik stisk, ki jih mladim povzroča življenje v moderni družbi. Da bi se karseda integrirali v domače okolje in razširili svojo socialno mrežo, so na koncu predvideli še poglavje Kaj dogaja?, kjer bo moč najti informacije o aktualnih dogodkih, razpisih, (neformalnih) izobraževanjih, mednarodnih izmenjavah za mlade ipd.

Mobitel na mizi s spletno stranjo virtualnega mladinskega inkubatorja Koroške.ma mizi sta dva letaka.
Lansiranje Virtualnega mladinskega inkubatorja Koroške © Špela Peruš

Agencija Statera: izvedba strani in grafična zasnova, ki podpirata vsebino

Ob izvedbi inkubatorja so si zastavili vsaj še dve pomembni vprašanji: 1) kako sploh pridobiti pozornost mladih v digitalni dobi, zasičeni s sporočili in signali, še zlasti na spletu, ter 2) kako podajati informacije na način, ki bo mladim grafično dovolj privlačen, da se bodo na stran redno in radi vračali? Odgovore na ta vprašanja so iskali skupaj z Agencijo Statera, ki so ji zaupali izvedbo spletne strani.

Da bi poudarili faznost procesa odraščanja in prehajanje skozi različna obdobja, so si skupaj zamislili osebe, ki “odraščajo” z uporabnikom_co ter ga/jo vodijo skozi glavne prelomnice izobraževalnega procesa in vključevanja v svet odraslih. Temu sledi tudi barvna shema, ki iz živahne roza (srednja šola) počasi dobiva svetlejše, bolj umirjene tone. Barvno portal zaključuje pomirjajoča barva sivke, rezervirana za poglavje Frendi v stiski.

KOR-NET na polovici poti!

Koroška mreža podpornega okolja za mlade je partnerski projekt, ki si s podporo Norveškega finančnega mehanizma prizadeva za zagotovitev takšnih pogojev za življenje in delo mladih na Koroškem, da bi ti po koncu šolanja z veseljem ostali v domači regiji ter se tukaj počutili slišane.

Z “lansiranjem” Virtualnega inkubatorja Koroške projekt, ki se je začel julija 2022, trajal pa bo do aprila 2024, prehaja v drugo polovico izvajanja. Prelomnico so člani ekipe obeležili tudi z zabavnim druženjem ob predstavitvi inkubatorja v KMKC Kompleks, ki ga je popestril moderator Gašper Bergant in mladi glasbeniki, skupina Overheat.

Zbrane sta poleg Viktorije Barbič, direktorice A. L. P. Peca in idejne vodje projekta KOR-NET, nagovorili tudi direktorica RRA Koroška Karmen Sonjak ter državna sekretarka na Ministrstvu za kohezijo in regionalni razvoj Andreja Katič.

Skupina ljudi, eni v belih in en v roza majicah, zbrani v lokalu okoli mize, na kateri je dvonadstropna kvadratasta torta
Lansiranje Virtualnega mladinskega inkubatorja Koroške © Špela Peruš

Sporočilo za javnost: Projekt KOR-NET – Virtualni mladinski inkubator Koroške

Kakšen je inovativni javni sektor in zakaj predstavlja ključ do uspešnega razvoja?

21. junij 2023 – Na povabilo Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije so se na Ljubljanskem gradu zbrali priznani strokovnjaki z Norveške, Islandije, Lihtenštajna in Slovenije, da bi  raziskali vlogo javnega sektorja pri vzpostavitvi inovativnih ekosistemov. Predstavljene odlične prakse vpeljave inovativnosti v javno upravo v severnih deželah dokazujejo, da prav inovativen javni sektor lahko odigra ključno vlogo pri spodbujanju razvoja na nacionalni, regionalni in lokalni ravni. Prvi koraki v to smer pa so že vidni tudi v Sloveniji.

Mednarodna konferenca »Inovativni smo že 5000+« je ponudila vpogled v številne praktične primere, skozi panelne razprave in okrogle mize, v neformalnem delu dogodka pa so ugledni strokovnjaki, odločevalci in deležniki v javnem sektorju izmenjevali menja in ideje. Mag. Lilijana Madjar, direktorica RRA LUR, je  uvodoma podala enega glavnih poudarkov konference z izjavo, da je odgovornost vseh, ki delujejo v javnem sektorju, še posebej pa političnih odločevalcev, da vzpostavijo okolje za spodbujanje inovacij, ob tem pa ponudijo tudi stimulativen zakonodajni okvir.

Zavedanje o pomembnosti predstavljene tematike je pokazala tudi udeležba ministrice za javno upravo Sanje Ajanović Hovnikministrice za digitalno preobrazbo dr. Emilije Stojmenove Duh in ministra za kohezijo in regionalni razvoj dr. Aleksandra Jevška, ki so si bili enotni, da je pogoj za oblikovanje učinkovitega inovativnega ekosistema povezovanje in sodelovanje ter stalno pridobivanje znanj in kompetenc vseh ključnih deležnikov, poleg javnega sektorja še gospodarstva, raziskovalnih in izobraževalnih organizacij ter nevladnih organizacij. Pri tem je ministrica Ajanović Hovnik poseben poudarek namenila predstavitvi Stičišča za oblikovanje politik, v katerem bodo vsi našteti deležniki v sodelovanju oblikovali in testirali inovativne politike, predpise in javne storitve za spodbujanje prehoda v krožno ter nizkoogljično gospodarstvo in družbo. Minister Jevšek je izpostavil, da bodo tudi v aktualni perspektivi za razvoj in inovacije namenjena znatna sredstva, ministrica Stojmenova Duh pa pomembnost digitalnih tehnologij pri hitrejšem doseganju ciljev.

Prisotne sta pozdravila tudi častna gosta, veleposlanica Kraljevine Norveške Trine Skymoen, ki je izrazila zadovoljstvo nad rezultati leto dni trajajočega sodelovanja z državami donatoricami Islandije, Norveške in Lihtenštajna k zeleni in vključujoči Evropi, ter poudarila, da je zaključna konferenca izjemna priložnost za povezovanje in nadgrajevanje znanj, in Dejan Crnek, podžupan Mestne občine Ljubljana​ z besedami, da je Ljubljana izjemno inovativno mesto prav po zaslugi župana Jankovića, ki je izkušnjami iz gospodarstva popolnoma prenovil delovanje javne uprave. Kot novost je najprej k sooblikovanju vizije mesta za leto 2025 povabil meščane, zdaj pa se bližajo prelomnemu dogodku vzpostavitve plovnih poti po Ljubljanici in njihove vključitve v javni potniški promet.

Glavni govorec na konferenci prof. dr. Thomas Hoholm, vodja Oddelka za strategijo in podjetništvo na​ BI Norwegian Business School ​je kot strokovnjak s področja inovacijskih in podjetniških ekosistemov poudaril pomen močne institucionalne podpore, industrija in akademska sfera pa se morata tesneje povezovati ne le preko raziskovalno-razvojnih projektov, temveč tudi preko skupnih pobud za razvoj kompetenc. Pomembno vlogo inovacijskih ekosistemov je osvetlil tudi dr. Peter Wostner z Urada RS za makroekonomske analize in razvoj, ko je izpostavil, da sta reorganizacija in sprememba vedenja gospodarskih deležnikov na način, da se bo njihovo delovanje med seboj dopolnjevalo, osnovna pogoja za pametne in zelene prehode, za katere si prizadevamo.

Po besedah dr. Damjana Kavaša, direktorja Inštituta za ekonomska raziskovanja, javni sektor v EU predstavlja več kot 25 % zaposlitev. Ni le pomemben delodajalec, temveč tudi glavni ponudnik storitev in vir javnih naročil. Namesto drobljenja in dodeljevanja odgovornosti posameznim področjem politike, potrebujemo sodobno, inovativno in učečo javno upravo s spremenjenim sistemom upravljanja, saj le taka lahko koristi tako podjetjem kot državljanom. Glavna naloga Nacionalnega programa za inovativno naročanje na Norveškem je, denimo, pomagati javnemu sektorju, da z javnimi naročili razvije več inovacij, dobaviteljem pa nuditi podporo pri iskanju novih poslovnih priložnosti v javnem sektorju, je pojasnila njegova programska direktorica Ingebjorg Harto. Javne organizacije lahko svoje storitve za državljane najučinkoviteje posodobijo ravno s pomočjo krepitve sodelovanja z gospodarstvom v fazi že pred izdajo javnih razpisov, da bi lahko s strani dobaviteljev prejele ponudbe za čim boljše rešitve, slednjim pa omogočila stabilnejše pogoje za razvoj.

Pomembne korake v smer povečevanja kreativnosti in inovacij so že naredili na Ministrstvu za javno upravo. Dr. Staša Mesec in Genovefa Ružić sta predstavili projekta Inovativen.si in Laboratorij politik, ki uvajata inovativne pristope in načine dela ter sta namenjena povečevanju učinkovitosti in kakovosti dela javne uprave. Poudarili sta, da so kreativnost, inovativnost ter pomen dovoljevanja eksperimentiranja so nujni predpogoj za oblikovanje učinkovitih javnih storitev.

Dobre prakse so z udeleženci delili različni strokovnjaki, med njimi Daði Rúnar Pétursson iz javne agencije Ríkiskaup, osrednje agencije za javna naročila na Islandiji. Pétursson je predstavil njihovo pot od reaktivne do proaktivne storitvene organizacije, ki spodbuja sinergije med javnimi naročili in inovacijami s spodbujanjem odločanja za nakupe v smeri inovativnih rešitev, boljšega poznavanja priložnosti za inovacije v javnem sektorju in olajševanja poti do konkurenčnih naročil, vse s ciljem spodbujanja splošne družbene rasti.

Simon Tribelhorn, izvršni direktor Združenja bank Lihtenštajna, je predstavil sistem zasebnih vlaganj v inovativno podjetništvo, usmerjeno v trajnostno gospodarstvo, ki nadgrajuje nacionalno financiranje. Sistem cenijo številni ozaveščeni vlagatelji, ki si želijo zelenih naložb, start-up podjetja pa se z dodatno finančno injekcijo uspešneje razvijajo. Kumulativni učinek je pozitiven za celotno družbo.

Eva Pandora Baldursdottir z Mestne občine Reykavik, Arian Debeljak, vodja službe za digitalizacijo MOL, Lilijana Madjar, direktorica RRA LUR in Thorey Einarsdottir, namestnica direktorja Znanstvenega parka Islandske univerze, so na okrogli mizi prispevali zanimive poglede na različne vidike inovacij v javnem sektorju, ki segajo od digitalizacije in trajnosti do razvoja politik in urbanega načrtovanja. Martin J. Matt iz podjetja Kreativagentur iz Lihtenštajna pa je poudaril, da ima le inovativno komuniciranje resnično moč ozaveščanja družbe o trajnostnih temah.

Inovacijska konferenca je tako osvetlila številne priložnosti, ki jih predstavlja vpeljava inovativnosti v javni sektor. S sodelovanjem priznanih govornikov in združevanjem različnih strokovnjakov pa je dogodek že prispeval k vzpostavljanju inovativnega ekosistema, ki je nujen za uspešen razvoj.

Dogodek je bil v okviru Sklada za bilateralne odnose podprt s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma in finančnega mehanizma EGP 2014–2021, ki predstavljata prispevek Islandije, Norveške in Lihtenštajna k zeleni, konkurenčni in vključujoči Evropi.

 

Vir: RRA LUR

Nova spletna platforma TERA: Učinkovito soočanje z izzivi usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja na podeželju

21. junij 2023 – V okviru projekta TERA, podprtega s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma, si projektni partnerji prizadevajo za izboljšanje poklicnega in zasebnega življenja na podeželju. V ta namen je vzpostavljena tudi inovativno interaktivna spletna platforma TERA.

Projekt TERA obravnava izzive usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja v ruralnem okolju, s poudarkom na izboljšanju ozaveščenosti o možnostih usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja med ženskami in moškimi na podeželju. Osredotoča se na premagovanje več izzivov, kot je slabša ekonomska neodvisnost žensk na podeželju, razdrobljenost deležnikov v regiji pri naslavljanju teh izzivov ter geografska oddaljenost in omejen dostop do javnih sredstev. Cilj projekta je tako opolnomočiti moške in ženske na podeželju za učinkovito spopadanje z izzivi usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja jim omogočiti večjo samostojnost in kakovost življenja.

Pri predstavitvi ključnih vsebin in aktivnosti, ki se razvijajo znotraj projekta, ima pomembno vlogo ima nova spletna platforma. Zagotavlja informacije o aktualnih izzivih, povezanih z usklajevanjem poklicnega in zasebnega življenja, ter predstavlja predloge rešitev in ukrepov, ki lahko prispevajo k izboljšanju enakosti spolov na podeželju. Na platformi so na voljo praktična navodila in usmeritve za usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja v družinah, kmetijah in delovnih organizacijah. Poleg tega ponuja širok izbor virov za nadaljnje branje in raziskovanje na tem področju.

Spletna platforma podrobno predstavlja TERA izobraževalno-ozaveščevalni program, ki je bil razvit na podlagi rezultatov Raziskave o enakosti spolov na podeželju (TERA, 2022) in drugih izvedenih projektov. Program je sestavljen iz šestih modulov, ki se izvajajo v obliki predavanj in spremljajočih delavnic. Vsak modul obravnava specifične izzive, povezane s problematiko projekta TERA, in jih lahko razdelimo v tri glavne vsebinske sklope:

  1. Spolni stereotipi in vloge moških in žensk na podeželju.
  2. Usklajevanje poklicnega in zasebnega življenja ter enakost spolov.
  3. Izzivi in ovire pri iskanju ravnotežja med poklicnim in zasebnim življenjem na podeželju – napredek in inovativni pristopi.

Na spletni platformi so na voljo tudi podrobne informacije o mentorskem programu, prihajajočih delavnicah in drugih aktivnostih projekta.

Poleg tega platforma podrobno predstavlja tri ravni usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja: osebno raven (vključevanje moških v skrbstveno delo, aktivno očetovstvo, pravična porazdelitev gospodinjskih opravil), institucionalno raven (težave pri dostopu do javne infrastrukture) ter zakonodajno raven.

Projekt TERA soustvarjajo Razvojni center Murska Sobota kot nosilec projekta in projektni partnerji Regionalna razvojna agencija Posavje, IPES – Inštitut za proučevanje enakosti spolov Maribor, Zveza slovenske podeželske mladine, Center za razvoj trajnostne družbe in Inland Norway University of Applied Sciences z Norveške.

Letna komunikacijska delavnica 2023

13. junij 2023 – Urad za finančne mehanizme je organiziral dvodnevno komunikacijsko delavnico za nacionalne kontaktne točke držav upravičenk, pridružili pa so se tudi upravljavci skladov za civilno družbo in regionalnih skladov ter predstavniki veleposlaništev.

Delavnico je zaznamoval Philip Weiss, TEDx govorec in ustanovitelj agencije ZN, je udeležencem predaval o moči umetne inteligence kot orodju za komunikacijo. V svojem nastopu je osvetlil kako umetna inteligenca lahko spremeni način, kako komuniciramo, ter kako odpira nove možnosti in izboljšuje naš dosežek v komunikacijskih prizadevanjih.

Urad za finančne mehanizme je predstavil dolgo pričakovano kampanje #OurStories, ki se bo začela septembra. Kampanja bo s prepričljivimi pripovedmi očarala občinstvo ter prikazala izjemen vpliv sredstev Norveškega finančnega mehanizma in Finančnega mehanizma EGP. Za potrebe kampanje so intervjuvali 70 ljudi in obiskali 16 držav. Kampanja in finančna mehanizma bosta septembra tudi predstavljena na razstavi v Evropskem parlamentu.

Na delavnici so udeleženci podelili nekaj najboljših praks na področju komuniciranja. Predstavili so navdihujoče primere pripovedovanja zgodb o vplivu finančnih mehanizmov. Regionalna sklada sta predstavila idejo o spletni reviji, ki združuje Sklad za regionalno sodelovanje in Sklad za zaposlovanje mladih ter predstavlja vrsto projektov, izvedenih v okviru teh skladov. Upravljavca Sklada za civilno družbo (Active Citizens Fund) s Slovaške in Grčije sta predstavila proces snemanja videospotov projektov, ki so jih izvajale nevladne organizacije. Grška Nacionalna kontaktna točka je predstavila kampanjo Water Matters, medtem ko je poljska Nacionalna kontaktna točka prikazala svoj pristop k pripovedovanju zgodb ljudi v projektih preko spletnih člankov.

Status Report 2022

8. junij 2023 – Urad za finančne mehanizme je objavil Status Report za leto 2022. Poročilo predstavlja prispevek Islandije, Lihtenštajna in Norveške k zeleni, konkurenčni in vključujoči Evropi do konca leta 2022.

Evropa se sooča z velikimi izzivi. Neupravičena agresija Rusije nad Ukrajino ni le napad na Ukrajino, ampak tudi na naše skupne vrednote, kot so svoboda, demokracija, spoštovanje človekovih pravic in mednarodno pravo. Sosednje države Ukrajine, od katerih so nekatere tudi upravičenke do sredstev Norveškega finančnega mehanizma in Finančnega mehanizma EGP, se soočajo z izzivi, povezanimi z velikim pritokom beguncev in posledicami, ki jih to prinaša. Za ublažitev razmer so bila nekatera sredstva finančnih mehanizmov usmerjena za pomoč ukrajinskim beguncem v državah upravičenkah. Do konca leta 2022 je bilo za projekte in pobude v ta namen namenjenih več kot 13 milijonov EUR.

Splošni cilj Norveškega finančnega mehanizma in Finančnega mehanizma EGP je zmanjšati socialne in gospodarske razlike v Evropi. Podpora v okviru teh sredstev je namenjena varovanju temeljnih vrednot demokracije, spoštovanja človekovih pravic in pravne države. Danes sta finančna mehanizma največji posamezni vir financiranja organizacij civilne družbe, ki si prizadevajo za spodbujanje teh vrednot v državah upravičenkah. To financiranje je zaradi krčenja državljanskega prostora ter vse večjega pritiska na demokracijo in pravno državo, ki smo mu bili priča v zadnjih letih v različnih evropskih državah, še pomembnejše kot kdaj koli prej.

Z velikim poudarkom na bilateralnem sodelovanju sredstva finančnih mehanizmov pomagajo tudi pri krepitvi kompetenc  in zmogljivosti, ustvarjanju mrež, razvoju poslovnih zamisli in širjenju tržnih deležev. Nekateri od teh rezultatov so predstavljeni v tem poročilu. Poročilo vsebuje pregled dejavnosti, izvedenih v okviru Norveškega finančnega mehanizma in Finančnega mehanizma EGP  do konca leta 2022. Poudarja koristi naših skupnih prizadevanj in omogoča vpogled v to, kako Islandija, Lihtenštajn in Norveška sodelujejo pri spodbujanju bolj zelene, konkurenčne in vključujoče Evrope.

Gospod in gospa stojita zunaj za mizo pred njima je rastlina v lončku
© 515 Association

Konec leta 2022 se je izvajalo vseh 97 programov, podpisane pa so bile pogodbe za več kot 6.000 projektov v okviru 2,8 milijarde EUR dodeljenih sredstev. Skupno je podporo prejelo 1.056 podjetij, ustvarjenih pa je bilo 3.976 delovnih mest. Organizacijam civilne družbe je bilo razdeljenih več kot 210 milijonov EUR, 40 % vseh projektov pa je imelo partnerja iz države donatorice. Ker se bodo programi izvajali do leta 2024, bomo v prihodnosti videli še več rezultatov.

učenec stoji pred mizo in z valjčkom barva leseno desčico
© Ana Rita Inacio

Zelena Evropa

Evropa se sooča z velikimi izzivi zaradi podnebnih sprememb, degradacije okolja in nezadostne količine trajnostne energije. Cilj evropskega zelenega dogovora je, da EU do leta 2050 postane prva podnebno nevtralna celina, kar zahteva sistemsko spremembe in znatne naložbe. Finančna mehanizma podpirata projekte, ki spodbujajo okolju prijaznejšo Evropo in zagotavljajo skladnost z zahtevami EU okoljskimi standardi, pospeševanjem tehnologije čiste energije in spodbujanjem energetsko učinkovitih rešitev. Za zeleno Evropo je namenjenih 421,1 milijona EUR sredstev za 15 programov iz 12 držav upravičenkah, v okviru katerih se izvaja 672 projektov. V 43% projektov sodelujejo tudi partnerji iz držav donatoric.

Gospa sedi za mizo pred prenosnim računalniku, gospod stoji zraven nje in kaže na ekran. V prostoru so še druge osebe za mizami, kjer so prenosniki
© 515 Association

Konkurenčna Evropa

Evropa med okrevanjem po pandemiji COVID-19, vojno v Ukrajini in novimi izzivi, kot sta rast cen in oskrba ter motnje v dobavni verigi, pospešuje zeleni prehod,. Finančna mehanizma EGP in Norveškega finančnega mehanizma podpirata zasebna podjetja, raziskave ustanove in visokošolsko izobraževanje za spodbujanje trajnostne rasti in konkurenčnosti. Nepovratna sredstva prispevajo k ciljem EU na področju trajnostne rasti z odpravljanjem vrzeli v financiranju in gradnjo raziskovalnih in inovacijskih zmogljivosti v državah upravičenkah. Za konkurenčno Evropo je namenjenih 830,9 milijona EUR sredstev za 38 programov iz 14 držav upravičenkah, v okviru katerih se izvaja 1.807 projektov. V 63% projektov sodelujejo tudi partnerji iz držav donatoric.

Na napravi za polaganje asfalta stojita dve osebi
© Ana Rita Inacio

Vključujoča Evropa

Ruski vdor v Ukrajino leta 2022 je pomembno vplival na življenja in poslabšal obstoječe neenakosti v Evropi, kar je poudarilo potrebo po bolj vključujoči družbi. Finančna mehanizma sta zavezana spodbujanju vključevanja, pri čemer je bilo več kot 1 milijarda EUR zagotovljenih za projektov v prednostnih sektorjih, kot so socialna vključenost, kultura, civilna družba in pravosodje. Te pobude krepijo zmogljivosti in odgovornost institucij ter pomagajo opolnomočiti ranljive skupine. Kljub temu, da ta sredstva niso mehanizem nujne pomoči, se je hitro preusmerilo 13 milijonov EUR za reševanje begunske krize, ki jo je povzročila vojna, s podporo organizacij civilne družbe v državah upravičenkah. Za vključujočo Evropo je namenjenih 1.061,3 milijona EUR sredstev za 53 programov iz 14 držav upravičenkah, v okviru katerih se izvaja 3.526 projektov. V 27% projektov sodelujejo tudi partnerji iz držav donatoric.

gospod v modri majici sloni na ograji v notranjem prostoru
© Ana Rita Inacio

V teh negotovih časih je pomembno, da še naprej krepimo evropske vrednote. Finančna mehanizma sta eden od načinov, ki jih Islandija, Lihtenštajn in Norveška uporabljajo za reševanje tega vprašanja. Države donatorice se veselijo nadaljnjega tesnega sodelovanja z vsemi državami upravičenkami v prihodnjem letu.

 

Vir: Status Report 2022

Kulturna dediščina z roko v roki z nevroznanostjo za več vključevanja kulturne dediščine v OŠ

8. junij 2023 – V ponedeljek, 5. junija 2023, je na Fakulteti za humanistične študije v Kopru potekala novinarska konferenca v okviru projekta ŠOLA PRENOVE ZA NOVE GENERACIJE. S konferenco so sodelujoči partnerji želeli predstaviti ozadje projekta ter projektno aktivnost, ki je potekala istega dne v Arheološkem parku v Simonovem zalivu.

Barbara Možina, koordinatorica pri nosilcu projekta Združenje zgodovinskih mest Slovenije, je izpostavila, da je glavni cilj projekta povečati prisotnost kulturne dediščine tako pri učnih urah kot pri dnevih dejavnosti z razvojem nove učne prakse, didaktičnih pripomočkov in prenosa izkušenj ter dobrih praks iz norveškega učnega sistema. S projektom, ki je podprt s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma, se nova učna praksa razvija in testira v sodelovanju z Zavodom za varstvo kulturne dediščine Slovenije (ZVKDS), Fakulteto za humanistične študije Univerze na Primorskem (UP FHŠ), Šolskim centrom Škofja Loka, Srednjo šolo za lesarstvo (ŠCŠL SŠL), Osnovno šolo Ivana Groharja (OŠIG), Občino Škofja Loka (OBŠL) in norveško organizacijo MAGMA Geopark AS (MAGMA).

Skupina ljudi v razredi, prižgana je predstavitev, ki se predvaja s projektorjem, zraven je reklamni pano projekta, Pet oseb je obrnjenih proti publiki.
Novinarska konferenca projekta Šola prenove za nove generacije. © Petra Primc Marko

Dekanja UP FHŠ, prof. dr. Irena Lazar, je poudarila da so strokovno razvite vsebine, na področju kulturne dediščine, kot so priročniki, pripomočki, učne priprave ter usmeritve pri načrtovanju dnevov dejavnosti ključnega pomena ter dobra spodbuda učiteljem osnovnih šol, za večjo vključitev vsebin kulturne dediščine v osnovnošolsko poučevanje.

Doc. dr. Zrinka Mileusnić,koordinatorica pri projektnem partnerju UP FHŠ, je predstavila potek aktivnosti Dan dejavnosti za učence OŠ Ivana Groharja iz Škofje Loke, ki so se udeležili programa kulturnega dne v Arheološkem parku v Simonovem zalivu. Študenti UP FHŠ so pod vodstvom doc. dr. Zrinke Mileusnić in strokovnih sodelavcev arheološkega parka pripravili bogat pedagoški program z ogledom parka, rimskih mozaikov in ostankov stanovanjskega dela rimske vile, nudili so pa tudi vodeno izkušnjo in doživetje interaktivnega interpretativnega centra in delavnice rimske pisave. Vzpostavitev interpretativnega centra v parku, konzervirani in prezentirani ostanki vile s pristaniščem in vključitev parka v kulturno in turistično ponudbo so bili rezultati projekta AS, ki je bil podprt s sredstvi Finančnega mehanizma EGP v preteklem obdobju 2009–2014.

Skupina upčencev sedi na kopeh pod šotorom
Petošolci v Arheološkem parku v Simonovem zalivu. © Petra Primc Marko

Program je bil načrtovan tako, da je učencem, poleg izkušnje klasične oblike učenja, nudil tudi interaktivno in dinamično obliko preko inovativnih metod poučevanja, ki so del nove učne prakse projekta. S primerjavo obeh metod poučevanja se želi vzpostaviti znanstveno podkrepljena primerjava med metodami poučevanja iste vsebine kulturne dediščine ne samo na podlagi vtisa učencev ter učiteljev, temveč tudi preko nevrološkega testiranja učencev med samo učno izkušnjo.

Učenec gleda ostanke kulturne dediščine (tablica) na glavi noci napravo za nevrotestiranje
Nevrotestiranje učencev v Arheološkem parku v Simonovem zalivu. © Petra Primc Marko

Pri razvoju nove učne prakse je bil v projekt vključen psiholog in nevroznanstvenik Andrea Bariselli, ki je s svojo ekipo testiral učence preko t.i. prenosnih EEG naprav. Z napravami se zabeleži električna aktivnost, ki jo proizvajajo možgani. Osrednji namen samega testiranja je izmeriti kognitivni odziv pri zaznavanju in obdelavi dražljajev z uporabo tehnik, specifičnih za aplikativno nevroznanost, za raziskovanje izkušenj skupine učencev med različnimi metodami poučevanja. Pripravljene meritve so namenjene opazovanju sprememb na ravni kognitivne obremenitve, pozornosti, stopnje vključenosti in zaznanega dobrega počutja med načrtovanimi aktivnostmi.

Koordinatorica projekta na OŠ Ivana Groharja, Škofja Loka, učiteljica likovne umetnosti Petra Primc Marko je izjavila: “V ponedeljek, 5. 6. 2023 je v okviru šole v naravi 70 učencev 5. razredov obiskalo Arheološki park v Simonovem zalivu. Med zanimivim programom je potekalo tudi nevrotestiranje za namen projekta Šola prenove za nove generacije. V testiranje so bili vključeni skoraj vsi učenci; projekt je na šoli zdaj vsem poznan, z njim so dobro seznanjeni tudi starši. Vsi smo zelo ponosni, da smo del take lepe zgodbe. Nevrotestiranje je na svoji drugi stopnji, z dnevom dejavnosti bil tudi zaključen, počakati moramo le še na rezultate. V sklopu projekta se vzporedno na šoli odvija izdelava didaktičnega kotička v sodelovanju s Šolskim centrom, oddelkom za lesarstvo. V ta namen bo del šole dobil novo podobo in nov namen, obarvan s kulturno dediščino. Računamo, da bo končan v začetku naslednjega šolskega leta. Kotiček se bo imenoval Pod Homanovo lipo.”

Oseba, ki sedi za katedrom v učilnici, razlaga novinarjem v publiki o projektu.
Novinarska konferenca projekta Šola prenove za nove generacije. © Petra Primc Marko

Novinarska konferenca se je zaključila z izjavo koordinatorice projekta pri projektnem partnerju ZVKDS, Nataše Ülen, ki razvija vsebino, ki bo učiteljem v podporo pri poučevanju o kulturni dediščini:

“S projektom želimo torej približati kulturno dediščino učiteljem in s tem posredno samim učencem; kulturna dediščina namreč v prostoru naglo izginja, se celo mora prilagoditi novim, a hkrati tujim trendom in njena neposredna okolica se mestoma preoblikuje tudi do nerazpoznavnosti, medtem ko se tradicionalne veščine in stara znanja izgubljajo v pozabo, s tem pa tudi raznovrstni tradicionalni poklici; nenazadnje pa se postopoma izgublja sama identiteta našega prostora. V okviru projekta smo testiranje z g. Bariselijem izvedli v učilnicah OŠ Ivana Groharja pred dobrim mesecem dni, torej v aprilu. Če zgolj v grobem povzamemo, so prvi rezultati pokazali izjemno pozitiven učinek na sam proces učenja v primerjavi s klasičnim poukom v učilnici, kot ga poznamo.

S projektom želimo učiteljem nuditi kar se da največ strokovne podpore, zato smo kot prvo nalogo na projektu izvedli podrobne analize učnih načrtov nekaterih predmetov. Z analizo obstoječih obveznih vsebin smo iskali termine, ki bi jih lahko učencem predstavili oziroma interpretirali na področju kulturne dediščine ter jih obenem čim bolj medpredmetno povezali. S povezovanjem predmetov učiteljem omogočimo strnjeno, več nivojsko razlago ter obenem pridobitev nekaj časa za druge vsebine, učencem pa bolj plastični prikaz novih pojmov ter posledično bolj poglobljeno utrjevanje znanja. ZVKDS je zadolžen tudi za pripravo priročnikov za učitelje po triadah z odprtimi učnimi pripravami, ki sledijo v prihodnjih mesecih ter izvedbo usposabljanj.”

Vljudno vabljeni, da spremljate dosežke projekta tudi na spletni strani projekta Šola prenove za nove generacije.

Nova spletna platforma PROMETEJ: uskladite poklicno in zasebno življenje

7. junij 2023 – V okviru projekta Prometej, ki je podprt s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma, je bila razvita spletna platforma, na kateri lahko zaposleni odkrivajo strategije za doseganje harmoničnega ravnovesja med poklicnim in zasebnim življenjem. Programi usposabljanja in digitalni viri posameznikom omogočajo učinkovito povezovanje poklicnega in zasebnega življenja. Projektni partnerji spodbujajo vključujočo organizacijsko kulturo ter ozaveščajo o pomenu ravnovesja med poklicnim in zasebnim življenjem ter enakosti spolov v podjetjih.

Projektni partnerji skozi projekt Prometej naslavljajo problematiko usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja zaposlenih po epidemiji Covid-19. Spodbujajo podjetja in organizacije, da svoje organizacijske strukture vzpostavijo na temelju enakosti spolov. Epidemija Covid-19 je namreč poglobila obstoječe neenakosti med ženskami in moškimi na trgu dela, pri čemer je še posebej vplivala na ženske ter možnosti zasledovanja in razvoja njihove kariere.

Osrednji cilj projekta je opolnomočenje zaposlenih žensk in moških s preizkušenimi ukrepi za lajšanje usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja pri opravljanju dela na domu in dela na lokaciji, prilagojenimi za različne ravni delovnih mest v posameznih v konzorcij vključenih organizacijah. Na takšen način je posreden cilj projekta tudi implementacija individualističnega, po meri krojenega izobraževalnega pristopa, osnovanega na pozitivni psihologiji, ki prispeva h grajenju spoštljive, na enakosti spolov in raznolikosti temelječe organizacijske kulture.

V ta namen so razvili spletno platformo PROMETEJ, ki nudi informacije o usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja zaposlenim  na eni strani ter vodstvu v organizacijah na drugi strani, s pomočjo določanja izhodiščne točke vsakega posameznika, z naborom ukrepov za doseganje sprememb na tem področju ter izobraževalnimi moduli.

Projekt PROMETEJ soustvarjajo Ameriška gospodarska zbornica kot nosilec projekta in projektni partnerji IPES – Inštitut za proučevanje enakosti spolov Maribor, Merkur trgovina, Riko, industrijski, gradbeni inženiring in leasing, Univerza v Mariboru, Knauf Insulation, Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad RS, A1 Slovenija, AMZS in Norveška avtomobilska fundacija.

StudioKroG ob Svetovnem dnevu okolja predstavlja kako živeti z omejenimi naravnimi viri in neomejenimi kapacitetami inovativnih zelenih rešitev

5. junij 2023 – Ob Svetovnem dnevu okolja so projektni partnerji na novinarski konferenci v rabljenih ladijskih kontejnerjih studioKroG predstavili dobre prakse ohranjanja okolja in trajnostnega razvoja. V teh izrednih časih je postalo jasno, da je skrb za naš planet ključnega pomena, saj se soočamo s številnimi izzivi, ki zahtevajo takojšnje ukrepanje. In ravno zato se je ob Svetovnem dnevu okolja predstavil projekt Studio krožnega gospodarstva – studioKroG, ki bo pripomogel k ustvarjanju bolj trajnostne in odgovorne prihodnosti.

Ob Svetovnem dnevu okolja  razmišljamo tudi o obnovljivih virih energije za trajnostno prihodnost. Prehod na obnovljive vire energije, ki so ključni za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov, ohranjanje naravnih virov ter prehod v bolj trajnostno prihodnost, je nujen.  Svetovni dan okolja spodbuja in poudarja pomen uporabe obnovljivih virov energije, kot so sončna, vetrna, hidro, geotermalna energija in drugi viri, ki so neizčrpni in imajo manjši vpliv na okolje v primerjavi s fosilnimi gorivi, kar se prezentira tudi v Studiu krožnega gospodarstva (Slovenske Konjice, CPU). Sodelujoči partnerji v projektu studioKroG, ki je podprt s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma, so na ta dan predstavili najnovejše pristope, ki postavljajo nove standarde na področju trajnostne arhitekture, oblikovanja in gradnje po načelih krožnega gospodarstva.

Notranjost ladijskega kontejnerja, knjižna polica, mare, stoli ura iz cdjev.
Notranjost ladijskega kontejnerja © studioKroG

Studio krožnega gospodarstva je namreč inovativen koncept, ki temelji na načelih krožnega gospodarstva. Krožno gospodarstvo je pristop, ki si prizadeva omejiti porabo naravnih virov, zmanjšati odpadke, spodbujati recikliranje in ponovno uporabo materialov. Ta pristop temelji na zamisli, da se lahko izdelki, materiali in viri uporabljajo v neskončnih krogih, s čimer se zmanjšuje negativen vpliv na okolje. Projekt Studio krožnega gospodarstva je zasnovan z namenom, da postane zgled trajnostnega razvoja in krožnega gospodarstva za druge lokalne skupnosti. S tem projektom si prizadevamo za vzpostavitev celovitega okoljskega in gospodarskega sistema, ki bo spodbujal zmanjšanje odpadkov, ponovno uporabo in recikliranje ter spodbujal lokalno zaposlovanje in gospodarsko rast. V okviru projekta Studio krožnega gospodarstva so vzpostavili inovativno infrastrukturo, ki omogoča boljše razumevanje krožnega gospodarstva, spodbuja lokalno proizvodnjo in ponovno uporabo materialov. Cilj je doseči popolno ponovno rabo virov in zmanjšanje odpadkov na minimum.

Dr. Klavdija Rižnar iz Znanstveno-raziskovalnega središča Bistra Ptuj, ki je nosilec projekta,  je predstavila projekt, cilje in spreminjanje paradigme v kontekstu, da krožno gospodarstvo predstavlja premik od tradicionalnega linearnega modela (proizvodnja, uporaba, odstranitev) k modelu, ki poudarja obnovljivost virov in ohranjanje materialov v krogu. Pomembno je razumeti, da krožno gospodarstvo zahteva spremembo načina razmišljanja in delovanja ter premislek o celotnem življenjskem ciklu izdelkov.

Mag. Bojan Pirš, direktor OKP Rogaška Slatina, ki je partner v projektu in aktivno sodeluje v praksi s štirimi ladijskimi kontejnerji v zbirnem centru OKP, kjer deluje tudi CPU. Poudaril je, da imajo kot izvajalec javne službe pomembno vlogo v celovitem sistemu krožnega ravnanja z viri, predvsem iz vidika potrebe po  zmanjšanju odpadkov in učinkoviti rabi virov. Ključno načelo krožnega gospodarstva je namreč zmanjšanje količine odpadkov in učinkovita raba virov, kar zmanjša potrebo po rabi energije. Namesto, da bi materiali končali kot odpadki, jih je treba ohraniti v krogu uporabe, zato je potrebno vzpostaviti njihovo pravilno izvorno ločevanje in preusmeritev v uporabo snovnih tokov, kot ga prikazuje koncept StudioKroG.

Tri osebe za kuhunjskim pultom v ladijskem kontejnerju.
Notranjost ladijskega kontejnerja © studioKroG

Polona Kukovec Lakota iz Razvojno raziskovalnega centra Ormož je orisala pomen izobraževanja in ozaveščanja na področju krožne rabe virov. Za uspešno uveljavljanje krožnega gospodarstva je namreč pomembno izobraževanje in ozaveščanje tako posameznikov kot tudi organizacij. Poudarek je na razumevanju koncepta krožnega gospodarstva, spodbujanju trajnostnega načina življenja, ozaveščanju o pomembnosti zmanjšanja odpadkov in učinkovite rabe virov.

Dr. Marinka Vovk iz CPU je kot investicijski partner studioKroG predstavila praktične primere krožne rabe virov v dveh povsem prenovljenih (rabljenih) ladijskih kontejnerjih, ki prezentirajo ponovno uporabo (»RE-USE«), »waste design« in industrijsko simbiozo, kar se v praksi kaže v designu izdelkov, ki so narejeni iz odpadkov. Gre za prepričljiv dokaz možne ponovne uporabe, kjer je uporabljeno samo to, kar že obstaja.  Nameščene solarne celice na kontejnerju, ki vizualno to skoraj ni več, so prvi primer ponovne uporabe tega odpadka po sistemu industrijske simbioze  z družbo Zeos d.o.o. Zato je prispevek projekta tudi na področju obnovljivih virov energije, ki so ključni za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov. Razkrila je multiplikativno uporabo obnovljenih ladijskih kontejnerjev v dizajnu, ki omogoča ustvarjanje trajnostnih in privlačnih prostorov brez uporabe deviških materialov in razvoj zelenih delovnih mest v Sloveniji.

Sončne celice na strehi ladijskega kontejnerja © studioKroG

StudioKroG je tako vodilna sila v preoblikovanju kontejnerjev v unikatne bivalne enote, pisarne, kavarne, turistične info-točke in druge funkcionalne prostore za različne ciljne skupine. Predanost trajnosti in vizionarski pristop vključujeta uporabo obnovljivih materialov, energijsko učinkovite rešitve in ohranjanje naravnega okolja, kar je tudi namen svetovnega dneva okolja za ves planet.

Povzeto po izjavi za javnost: dr. Klavdija Rižnar (ZRS Bistra Ptuj) in dr. Marinka Vovk (CPU d.o.o.)

Dinamični skupinski prevoz na delo navdušil uporabnike

26. maj 2023 – V sklopu trimesečnega pilotnega projekta dinamičnih skupinskih prevozov na delo je vsak dan več kot 100 ljudi iz občin med Kranjem in Ljubljano prisedlo v kombi in s sopotniki na trajnosten način potovalo na delovno mesto na območju UKC in BTC ter domov. Kar tri četrtine uporabnikov bi se tudi v prihodnje odločilo za tak način potovanja na delo, predvsem zato, ker odpadejo skrbi in stres, povezan z vožnjo z lastnim avtomobilom. Mesečno bi bili za tak prevoz pripravljeni plačati okoli 70 evrov, kar je manj kot polovica ocenjenega dejanskega stroška na osebo. Za preostanek bi bilo potrebno najti vire sofinanciranja. Znižanje različnih emisij od 37 % pa do 70 %, ki jih tej modaliteti pripisujejo na Institutu Jožef Stefan, je lahko močna motivacija za sodelovanje.

Organizirani prevozi s kombiji, pri katerih so zaposleni lahko izbrali svoj čas odhoda in vračanja domov z dela, so se izvajali tri mesece – v februarju, marcu in aprilu 2023 in so bili za uporabnike povsem brezplačni. Projekt je bil zasnovan in v celoti podprt v sklopu projekta SmartMOVE – Pametne rešitve za trajnostno mobilnost, ki je podprt s sredstvi Finančnega mehanizma EGP. »V intenzivnem sodelovanju si osem organizacij prizadeva poiskati konkretne rešitve za boljše upravljanje mobilnosti na območjih z veliko prometa, predvsem z namenom blaženja njegovih posledic«, je uvodoma povedal Klemen Gostič z Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije RRA LUR, ki je vodilni partner projekta in poudaril, da je »v Ljubljani več kot 220.000 delovni mest oziroma več kot četrtina vseh delovnih mest v Sloveniji, zaradi česar se več kot 120.000 ljudi dnevno pripelje v Ljubljano od drugod. Ljubljana z okolico je območje z največ prometa v Sloveniji, največ ogljičnega odtisa pa povzroča motoriziran osebni promet. Po podatkih iz leta 2021 ta zajema na ravni Slovenije ker 80 % delež vseh dnevnih potovanj«.

Klemen Gostič z Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije RRA LUR © Urša Peršič

 »Pilotni projekt skupinskih prevozov na delo je poleg izdelave mobilnostnih načrtov za izbrana podjetja eden glavnih projektnih elementov, zato smo zadovoljni, da ga je opravil izkušen partner kot je GoOpti, saj je prevoze brezhibno koordiniral. S pomočjo temeljite obdelave podatkov, ki so jo opravili na Odseku za tehnologije znanja in Odseku za znanosti o okolju na Inštitutu Jožef Stefan, pa lahko učinke tovrstnega prevoza na zmanjševanje emisij tudi zelo dobro razumemo«, je še povzel Gostič.

K projektu SmartMOVE je z 8.500 zaposlenimi pristopil tudi največji zaposlovalec pri nas, Univerzitetni klinični center Ljubljana. Pridružila sta se tudi BTC d.d. za območje nakupovalnega središča BTC City in IKEA Slovenija d.o.o.. Na osnovi analize potovalnih navad zaposlenih na teh območjih so za poskusni projekt prevozov izbrali občine Kranj, Kamnik, Domžale, Radomlje, Komendo, Mengeš in Trzin. Pri podjetju GoOpti so preko spletne strani »Gremo Skupaj«, postavljene posebej za ta projekt, prejeli kar 573 prijav na prevoze. Izmed teh so nato izbrali 131 uporabnikov, ki so prevoze uporabljali enkrat do petkrat tedensko.

Moškega pred promocijskim plakatom intervjujvata dva novinarja, ki v roki držita mikrofon, kamerman snema s kamero.
Klemen Gostič z Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije RRA LUR © Urša Peršič

Analiza zadovoljstva anket uporabnikov je pokazala, da je t.i. dinamični »shuttle«, ki se prilagaja povpraševanju, v največjem delu pritegnil prav potnike, ki te iste poti večinoma opravljajo s svojim lastnim vozilom  (kar 73 %). Potniki najbolj cenijo brezskrbnost, ki jo s seboj prinaša ta način prevoza, njegovo zanesljivost, bližino postaje, udobje in dejstvo, da jih razreši nadloge iskanja parkirnega prostora. »V pilotnem projektu je treba testirati čim več scenarijev, vmes smo tako v prevoze vključili tudi izmenske delavce. Tudi zato je podatek o povprečni zasedenosti relativno nizek (34 %), kljub temu pa so številke opogumljajoče – emisije CO2 smo uspeli znižati za 37 %, kar bi lahko z uporabo električnih vozil izboljšali še za dodatnih 20%, NOx in trdne delce (PM) pa tudi do 70 %« je povzel Marko Guček, CEO podjetja GoOpti.

Marko Guček, CEO podjetja GoOpti © Urša Peršič

Prof. dr. Marko Bohanec iz Odseku za tehnologije znanja na Institutu Jožef Stefan je pojasnil, da izračuni temeljijo na različnih scenarijih in potovanj in upoštevajo dejavnike kot so starost vozil, s katerim bi se analizirani potniki sicer vozili, vrsta goriva, dolžina njihove vožnje ipd. Najboljše rezultate so dosegali na relaciji Komenda – UKC. »Višja povprečna zasedenost, kakršna je bila denimo na relaciji Kamnik – Radomlje – Domžale – Ljubljana, bi gotovo pomenila izdatno znižanje emisij pri potovanju na delo«, je pojasnil Marko Guček, CEO podjetja GoOpti in dodal, da bi na domžalski relaciji v času konic zlahka računali z želeno 75 % zasedenostjo.

Prof. dr. Marko Bohanec iz Odseku za tehnologije znanja na Institutu Jožef Stefan © Urša Peršič

»Verjamemo, da je dolgoročen obstoj dinamičnega »shuttla« mogoč, vendar zahteva tesno sodelovanje JPP, sopotništva, podjetij in uporabnikov. Na ravni države bi bil potreben razmislek, ali se ta modaliteta prevoza in morebitne druge alternative lahko funkcionalno vključijo v strategijo upravljanja mobilnosti, na tej osnovi pa bi morala na novo osmisliti tudi sofinanciranje. Na drugi strani bi lahko korak v tej smeri naredili tudi delodajalci in vsaj svoja vlaganja v parkirna mesta preusmerili v različne oblike trajnostne mobilnosti za svoje zaposlene. Svojo vlogo bi lahko odigrale tudi občine ali pa vsi od naštetih v skupnem modelu«, je zaključil Guček. Izpostavil je še, da bi si želeli v prihodnosti tesneje sodelovati z JPP: »Testirati bi si želeli dinamični skupinski prevoz od doma do postaje javnega potniškega prometa in nazaj«. Prihodnost pa vidijo tudi v odpiranju aplikacije sopotništvu, s čimer bi lahko izkoristili proste sedeže vozil, ki so dnevno že na cestah«.

Moški, ki govori, okoli njega novinarji, eden izmed njih izjavo snema s telefonom
Marko Guček, CEO podjetja GoOpti © Urša Peršič

Klemen Gostič z RRA LUR je še pozval podjetja, da pričnejo intenzivneje naslavljati tematiko trajnostne mobilnosti med svojimi zaposlenimi. S tem namenom v sklopu projekta SmartMOVE: Pametne rešitve za trajnostno mobilnost v jeseni 2023 načrtujejo brezplačna izobraževanja za podjetja, namenjena tako ozaveščanju vodstva o možnih ukrepih kot motivacijo zaposlenih k spremembi svojih potovalnih navad. Interes že sprejemajo preko spletne strani www.smart-move.si.

Skip to content